TID TIL FORDYBELSE



I værktøjerne finder vi muligheder for analyse. Muligheder for at se på, hvordan alt det vi befinder os i hænger sammen. De kommer ikke med indhold eller retning og kan bruges både på godt og ondt.


I dette afsnit rettes opmærksomheden på en mere kontemplativ tilgang for at give vores forståelse flere nuancer og et mere helhedsmæssigt perspektiv.


Når vi søger at forstå mentale modeller og ændrer uhensigtsmæssige strukturer, er vi nød til at stille refleksive spørgmål. Nogle af måderne til at komme det nærmere er beskrevet i dette afsnit.

Kom til stede

med det du nu skal i gang med.

Her finder du inspiration til forskellige måder at være nærværende omkring det, du skal i gang med. 

Formålet med at have fokus på at "komme tilstede" handler om at give rum og plads til de mange skift der er i en normal hverdag, og skoledag. Meningen er at bruge metoderne til at skabe rum for at dit system kan være nærværende i det, du befinder dig i. 


Et frikvarter kan være fuld med mange oplevelser, og er nødvendigvis ikke en pause, derfor kan det være gavnligt at tage tiden til at runde pausen af, og binde sløjfer, så du er mere nærværende i næste opgave.

Check in

En struktureret måde at være nærværende og tilstede.

Her kan du læse om de forskellige måder at lave et check ins på, samt hvad du skal introducere for din gruppe, når I arbejder med check in.


?


Stil 1-2 spørgsmål som er omdrejningspunktet i dit check in


Spørgmål giver gruppen retning. Det kan være et fagligt spørgmål, men kan også have en kropslig opmærksomhed, forskelligalt efter hvordan du bruger dit check in.


Giv spørgmålet kontekst. evt. en kort introduktion til hvorfor det stilles.



LYT


Lyt, og vær tilstede for den der deler.


Det er vigtigt, at man er sin rolle bevidst under et check in.


Den der deler skal have fuld opmærksomhed. 


Den der lytter skal være opmærksom på den der deler, risikoen ved ikke at have det fokus, er at man tænker på hvad man selv skal sige om lidt.

ÅBN


Åben først dialogen når alle har fået mulighed for at dele. Der må ikke afbrydes.


Det er vitgit at alle får muligheden for at sige noget, og at samtalen rundes af.


Giv besked; "Om to minutter runder I samtalen af"

"halvdelen af tiden er gået"


Man bestemmer selv hvad man deler.

LAV DINE EGNE NOTER "JOURNALING"

HELE GRUPPEN

Start gerne alle check in med et eller to refleksionsspørgsmål. Meget kan fylde i ens tanker, men det kan være gavnligt at have et par spørgsmål som har en retning til, hvor man gerne vil hen.


Fx Hvad rør sig i mig lige nu?

LILLE GRUPPE

EAR TO EAR 

Et større check in kan være godt i klassen, hvis du skal samle op, høre alles mening eller hvis I ikke har set hinanden længe.


Det kan være en god træning i at lytte til hinanden i længere tid.


Sæt jer så alle kan se hindanden i cirklen uden anstrængelser. Lad evt. en stol være ledig, som symbol for dem som ikke kunne være med.

3-4 i et lille check in. Et mindre gruppe check in kan være en god måde at starte med at øve check ins. Det fordeler ansvaret for samtalen på flere. 


Det kan være de samme grupper man bruger et par gange, men det kan også være gavnligt at skifte alt efter fokus.

Sæt dig med en makker med rykken mod hinanden, lidt forskudt så jeres ører er ud for hinanden, efter tur deler I jeres tanker. Kun én taler ad gangen. Når tiden er gået, bytter I rolle. Man kommenterer eller afbryder ikke den der taler. På denne måde øver du at lytte til ordene.


Det kan være svært for både taler og lytter, da man ikke kan vise anerkendende til den anden, at man følger med. Men det skærper også opmærksomheden fra den lyttende.

FARVE CHECK IN

Farver kan hjælpe som symbol på følelser og tanker man sidder med. 


Brug farve check in som en åbning til timen, for at få en status på det sociale felt. Tag en runde i et større check in, hvor du bruger farverne som udgangspunkt for følelserne i rummet.

BRUG FEM MINUTTER PÅ

HJERTE OG HJERNE

Ro handler ikke kun om at være stille, ro er også en indre følelse, det handler om balance og kalibrere sit system.


Man kan bruge mange forskellige metoder til at finde balance i sit system og ofte skal der meget lidt til. Få vejrtrækninger kan hurtigt sænke pulsen og give dit system mulighed for at gå i gang med noget nyt. 


Angst, depression og stress er globale sundhedsmæssigeudfordringer og ud over, at ro kan styrke koncentration i klasserummet, er vi også nødt til at have et kropsligt fokus for at vores indre systemer vedligeholdes.


Når man arbejder med vejrtrækning, afslapning, kropsscanninger og meditation arbejder man med det parasympatiske nervesystem. 


Det parasympatiske nervesystem er vores afslapningssystem. Det får kroppen ned på jorden, når vi har været i ”adrenalin-kick”. Måske en hård basket kamp i gården eller lign. 


Det parasympatiske system bygger kroppen op, når vi spiser, sover, slapper af, mediterer og laver afslapningsøvelser. Du vil du opleve rolig puls, langsomt åndedræt, lavt blodtryk, nedsat blodtilførsel til muskler og rolig/normal hjerneaktivitet.

Vagusnerven er din ven. Når man laver øvelser med vejrtrækning og har en kropslig opmærksomhed arbejder du med Vagusnerven. Den er styrende del af vores parasympatiske nervesystem. Når vi stimulerer nerven opnår vi en større balance og ro i kroppen.


Dette kan vi bl.a. opnå ved dybe åndedrag, da nerven modtager stimuli i form af indre massage, hver gang åndedrætsmusklen afspændes oppe i bughulen.


Mulighederne for disse øvelser er mange og det er forskelligt, hvad der virker godt og rart.

Guidede øvelser.

Brug en guide inden du laver check in eller efter en pause.

BRUG EN HJEMMESIDE

LAV DIN EGEN VERSION

Youtube, Yogo, og alle streamingstjenester er fulde af guidede øvelser der kan være gavnlige at bruge i undervisningen. Prøv dem af på dig selv som en del af din forberedelse og deltag på lige fod med gruppen.

Du er den der kender klassen og den enkeltes behov bedst. Derfor kan det også være rart, at være den der sætter retningen for, hvad der skal siges i øvelsen. Men som så meget andet, er det godt at forberede en øvelsen på forhånd. Øve den på sig selv, så når du siger ordene for klassen, så ved du også, hvordan det føles på egen krop. 

Vær med i øvelsen. Selv om det er svært at facilitere og udøve samtidig, så giver det en god effekt at gøre det samme man beder gruppen om, energien omkring dig, giver energi til gruppen.

På Gskoler kan du finde små lydfiler hvor Katrine har intalt forskellige guidede øvelser som du kan bruge efter en pause eller inden du skal lave et tjek in.

GUIDE ØVELSER MED KATRINE