Skab strukturer for det gode samarbejde.
På billedes ses et eksempel på, hvordan man kan være explicit i sin måde at være fælles i at opretholde et skabende fællesskab. Korte guidlines for, hvordan vi i fællesskabet er nysgerrige og åbne overfor hinanden.
Eksemplet er inspireret fra Center for Courage & Renewal og indarbejdet i CSFs arbejde omkring det der på engelsk kaldes Generative Social Fields. På denne side henviser vi til den teori som Skabende relationer eller skabende fællesskaber.
Der er henvist til værktøjet i sin helhed, som bruges på Center for Courage & Renewal, som guidlines for deres arbejde i "Circle og Trust"
Det er ikke vores intentions at bruge værktøjet på samme måder i samtalegrupper, men vi lader os inspirere, da det i en mindre skala, kan give eleverne mulighed forreflektion og sprog i deres gruppe - og projektarbejde.
Social arketype 4 rolle modellen
"Rykkeren" er en igangsætter og har styring på en ide. Uden en "Rykker" er der ikke en retning. I vestlig kultur er der ofte set en indlejret status i at være "rykker"
"Opponenten" kvalificerer "Rykkerens" ideer og har en forståelse af hvad der skal til for at tingene kan køre. Stiller spørgsmål og stiller sig ofte kritisk.
"Observatøren" er den der ofte skaber rummet og holder polerne mellem "rykkeren og opponenten". "observatøren" kan lytte til hvad der er brug for i helheden. Måske findes den egentlige leder her.
"Følgeren" har en vigtig rolle. Uden den er der intet der bliver til noget. "Følgeren" går med ideen og sørger for at der afsluttes på projektet. "Følgeren" er loyal og vedholdende.
ALLE ROLLER ER VIGTIGE
I denne sociale arketype er det vigtig at forstå, at ingen kan undværes og i et stærkt team er rollerne fordelt. De kan være fordelt ud fra, hvad der er gruppens naturlige tilbøjeligheder. Men et dygtigt team ser hurtigt, hvis der mangler en rolle og kan indrette sig efter det ved at påtage sig rollen.
4 rolle modellen kan bruges som værktøj forud for gruppedannelser, for at sikre at eleverne har mulighed for at skabe et bæredygtigt team.
Oversat kan ordet rolle være negativt ladet, tal om, hvordan order "player" er anderledes.
Når vi er opmærksomme på vores tilbøjeligheder, har vi bedre mulighed for at rykke os ud fra, hvad teamet eller gruppen har brug for. Vi er ikke statiske i vores roller, egen reflektion over vores ageren kan hjælpe i den sociale areana vi befinder os i.
Modellen er taget fra David Kantor's teori omkring strukturel dynamikker.
Og når vi på denne måde sætter kompetencer i bås vil der være positive og negative sider af hver rolle. Derfor er sprogbruget omkring rollerne meget vigtige ift. ikke at stigmatisere andre, men bruge værktøjet med forståelse.
Stil spørgsmål?
Når du bruger værktøjet i undervisningen og i gruppedannelser, lad eleverne selv sætte ord på, hvad intentionerne er for en rolle, og hvilke udfordringer en rolle ofte har med sig. Lad elevernes ord være dem I bruger, så du som lærer ikke påtvinger egenskaber, som de ikke oplever i rollen.
Vestligt har vi en mental model om, at det er godt at være "Rykker". Inddrag evt. Isbjerget til analyse om, hvorfor det er sådan.
+ Dedikation, forpligtigelse, retning, disciplin, engagement, klarhed.
- Alvidende, utålmodig, diktatorisk, fragmenterende, splittende, skyder med spredehagl, magtfuldkommen
+ Præcisering, modig, beskyttende, integritet, korrektion, overlevelse
- Kritisk, konkurrerende, anklagende, Rasmus modsat, kontrær, angribende
+ Perspektiv, tålmodighed, vedholdende, selvreflekterende, moderat, spejlende,
- Uengageret, dømmende, tavs, upålidelig, tilbageholdende, lader stå til, utilregnelig
+Medfølende, afslutter, loyal, vedholdende, service minded, kontinuerlig,
-Pleaser, ubeslutsom, over imødekommende, lader sig forme, plagierende, "på den ene side"/på den anden side"
Det kan være svært at se sig selv, den rolle man ofte indtager eller gerne vil væk fra. Få eleverne til at arbejde med et eventyr og placer rollerne og deres handlemåder derefter. Som så mange arketyper bliver det tydeligt, hvordan de fordeler sig.
Vi ved, biologisk, at følelsen kommer før tanken. Man kan godt tænke noget og reagere, men der vil være gået en følelse forud.
Redskabet her skal hjælpe til samtalen om, hvordan vi forstår hinanden. Ikke alle er i kontakt med de følelser der sker i os, derfor er de nysgerrige spørgsmål vigtige.
Når du….
Føler jeg ….
Derfor tænker jeg….
Og konkluderer at…
Er det også sådan du oplevede, det der skete?
Undlader man at lægge mærke til, hvad det den anden "gør", gør ved dig, er der en risiko for, at man går direkte til konklusion om den andens intention og går til handling/antagelse, uden at lægge mærke til sine følelser og tanker om det, og derved gør det svært at snakke om konflikten.
Clean advokacy handler om, at gøre sine tanke- og følelsevaner tydelige for den anden.
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes