Skab strukturer for det gode samarbejde.

Når vi er flere sammen, har vi et fælles ansvar for at der er plads til hinanden. De rammer vi sætter skaber adfærd. Som lærer har vi altid ansvaret for, at vores grupper og klasser har et fundament der skaber mulighed for læring. 


Forståelse og åbenhed skaber mulighed for at eleverne kan være i skabende fællesskaber. 


På denne side finder du forskellige tænkeværktøjer til brug i samarbejdet. De kan hjælpe at til skabe forståelse og omsorg for fællesskabet.


På siden finder du.


  • Social fields
  • Clean advocacy
  • 4 player model
  • 4 ways of showing up.


På billedes ses et eksempel på, hvordan man kan være explicit i sin måde at være fælles i at opretholde et skabende fællesskab. Korte guidlines for, hvordan vi i fællesskabet er nysgerrige og åbne overfor hinanden.


Eksemplet er inspireret fra Center for Courage & Renewal og indarbejdet i CSFs arbejde omkring det der på engelsk kaldes Generative Social Fields. På denne side henviser vi til den teori som Skabende relationer eller skabende fællesskaber.


Der er henvist til værktøjet i sin helhed, som bruges på Center for Courage & Renewal, som guidlines for deres arbejde i "Circle og Trust"

Det er ikke vores intentions at bruge værktøjet på samme måder i samtalegrupper, men vi lader os inspirere, da det i en mindre skala, kan give eleverne mulighed forreflektion og sprog i deres gruppe - og projektarbejde.

SÆT RAMMERNE FOR LÆRINGSRUMMET

Forskellige måder at skabe "Generative social fields"

IMG_3178
IMG_3179

Tænk over hvordan du er til stede.

Four ways of showing up

Four player model


Social arketype 4 rolle modellen

RYKKER

"Rykkeren" er en igangsætter og har styring på en ide. Uden en "Rykker" er der ikke en retning. I vestlig kultur er der ofte set en indlejret status i at være "rykker"

OPPONENT

"Opponenten" kvalificerer "Rykkerens" ideer og har en forståelse af hvad der skal til for at tingene kan køre. Stiller spørgsmål og stiller sig ofte kritisk. 

OBSERVATØR

"Observatøren" er den der ofte skaber rummet og holder polerne mellem "rykkeren og opponenten". "observatøren" kan lytte til hvad der er brug for i helheden. Måske findes den egentlige leder her.

FØLGER

"Følgeren" har en vigtig rolle. Uden den er der intet der bliver til noget. "Følgeren" går med ideen og sørger for at der afsluttes på projektet. "Følgeren" er loyal og vedholdende.

ALLE ROLLER ER VIGTIGE


I denne sociale arketype er det vigtig at forstå, at ingen kan undværes og i et stærkt team er rollerne fordelt. De kan være fordelt ud fra, hvad der er gruppens naturlige tilbøjeligheder. Men et dygtigt team ser hurtigt, hvis der mangler en rolle og kan indrette sig efter det ved at påtage sig rollen.


4 rolle modellen kan bruges som værktøj forud for gruppedannelser, for at sikre at eleverne har mulighed for at skabe et bæredygtigt team.


Oversat kan ordet rolle være negativt ladet, tal om, hvordan order "player" er anderledes.

Når vi er opmærksomme på vores tilbøjeligheder, har vi bedre mulighed for at rykke os ud fra, hvad teamet eller gruppen har brug for. Vi er ikke statiske i vores roller, egen reflektion over vores ageren kan hjælpe i den sociale areana vi befinder os i. 


Modellen er taget fra David Kantor's teori omkring strukturel dynamikker.


Og når vi på denne måde sætter kompetencer i bås vil der være positive og negative sider af hver rolle. Derfor er sprogbruget omkring rollerne meget vigtige ift. ikke at stigmatisere andre, men bruge værktøjet med forståelse.


Stil spørgsmål?

  • Hvor er du ofte?
  • Hvor kunne du godt tænke dig at være?
  • Hvilke udfordringer møder du i din rolle?


Når du bruger værktøjet i undervisningen og i gruppedannelser, lad eleverne selv sætte ord på, hvad intentionerne er for en rolle, og hvilke udfordringer en rolle ofte har med sig. Lad elevernes ord være dem I bruger, så du som lærer ikke påtvinger egenskaber, som de ikke oplever i rollen. 

Vestligt har vi en mental model om, at det er godt at være "Rykker". Inddrag evt. Isbjerget til analyse om, hvorfor det er sådan.

ROLLERNES INTENTIONER OG UDFORDRINGER

RYKKER - MOVER - DRONNING

+ Dedikation, forpligtigelse, retning, disciplin, engagement, klarhed.


- Alvidende, utålmodig, diktatorisk, fragmenterende, splittende, skyder med spredehagl, magtfuldkommen


OPPONENT- OPPOSER- KRIGER

Præcisering, modig, beskyttende, integritet, korrektion, overlevelse


Kritisk, konkurrerende, anklagende, Rasmus modsat, kontrær, angribende

OBSERVATØR - BYSTANDER - MAGIKER

+ Perspektiv, tålmodighed, vedholdende, selvreflekterende, moderat, spejlende, 


- Uengageret, dømmende, tavs, upålidelig, tilbageholdende, lader stå til, utilregnelig

FØLGER - FOLLOWER - LOVER

+Medfølende, afslutter, loyal, vedholdende, service minded, kontinuerlig, 


-Pleaser, ubeslutsom, over imødekommende, lader sig forme, plagierende, "på den ene side"/på den anden side"

Der var en gang...



Få eleverne til at fortælle et eventyr


Det kan være svært at se sig selv, den rolle man ofte indtager eller gerne vil væk fra. Få eleverne til at arbejde med et eventyr og placer rollerne og deres handlemåder derefter. Som så mange arketyper bliver det tydeligt, hvordan de fordeler sig.

Clean advocacy

Når du gerne vil forstås

Clean advocacy er en model der skal hjælpe med samtalen.

Stil spørgsmål til følelsen.

Vi ved, biologisk, at følelsen kommer før tanken. Man kan godt tænke noget og reagere, men der vil være gået en følelse forud.

Redskabet her skal hjælpe til samtalen om, hvordan vi forstår hinanden. Ikke alle er i kontakt med de følelser der sker i os, derfor er de nysgerrige spørgsmål vigtige.


Når du….

Føler jeg ….

Derfor tænker jeg….

Og konkluderer at…

 

Er det også sådan du oplevede, det der skete?


Undlader man at lægge mærke til, hvad det den anden "gør",  gør ved dig, er der en risiko for, at man går direkte til konklusion om den andens intention og går til handling/antagelse, uden at lægge mærke til sine følelser og tanker om det, og derved gør det svært at snakke om konflikten.


Clean advokacy handler om, at gøre sine tanke- og følelsevaner tydelige for den anden.

Et eksempel


  • Når du taler højt til mig...
  • Føler jeg mig skræmt...
  • Så tænker jeg, at du vil mig noget skidt...
  • Jeg konkluderer du er vred...
  • Jeg går væk fra dig...